Rolowanie, czyli jak zadbać o zdrowie mięśni

Lip 13, 2018 | Rehabilitacja

Rolowanie mięśni to stosunkowo młoda, ale ceniona i skuteczna metoda na ich regenerację, rozluźnienie i uelastycznienie. Wśród osób uprawiających sport popularne jest zwłaszcza rolowanie mięśni po treningu, fizjoterapeuci z przychodni Body Move wykorzystują m.in. w leczeniu wad postawy oraz rehabilitacji po zerwaniach mięśni. Co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Do niedawna wśród sportowców – zarówno zawodowych, jak i amatorów – popularne było przekonanie, że na zakończenie treningu wystarczy wykonać stretching, czyli rozciąganie mięśni. Okazuje się jednak, że to za mało, by mięśnie się rozluźniły i odpowiednio zregenerowały. Bardzo skuteczne w tej materii jest również tzw. rolowanie, które można wykonywać samodzielnie lub pod okiem specjalistów z przychodni Body Move.

Mamy na koncie tysiące wyleczonych i zadowolonych pacjentów.
Przeczytaj opinie o nas!

Rolowanie mięśni – co to jest?

Rolowanie mięśni jest nierozłącznie związane z istnieniem tzw. punktów spustowych, czyli obszarów o dużej nadwrażliwości występujących w obrębie brzuśca mięśniowego. Pojawiają się one zwłaszcza w mięśniach narażonych na przeciążenia – u biegaczy mogą to być mięśnie łydek, u osób pracujących przy komputerze – mięśnie szyi i barków. Pod wpływem ucisków punkty te powodują dolegliwości bólowe.

Rolowanie mięśni – zwane także autorozluźnianiem – to metoda pozwalająca usunąć problematyczne punkty spustowe. Wykonuje się je przy pomocy specjalnego wałka, którym masuje się poszczególne partie ciała. W sklepach znaleźć można specjalne wałki (zazwyczaj piankowe) do rolowania mięśni – różnią się one między sobą twardością i rozmiarem, jedne są płaskie, inne mają wypustki, w zależności od tego, do jakiej partii ciała są przeznaczone i jaki efekt ma przynieść ich stosowanie.

Rolowanie mięśni po treningu – jakie ma zastosowanie?

Rolowanie mięśni po treningu pozwala oddziaływać na powięź, czyli błonę zbudowaną z tkanki łącznej, która otacza poszczególne mięśnie. Nie jest to możliwe podczas standardowego stretchingu. Rolowanie po treningu pozwala więc na:

  • zwiększanie elastyczności mięśni i powięzi,
  • spadek zmęczenia oraz bolesności mięśniowej bezpośrednio po treningu,
  • przyspieszenie regeneracji po wysiłku fizycznym.

Coraz popularniejsze jest także rolowanie mięśni przed treningiem, co umożliwia ich lepsze przygotowanie do wysiłku oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia przeciążeń. Doświadczeni sportowcy mogą wykonywać rolowanie samodzielnie. Początkujących zapraszamy na konsultacje do przychodni Body Move – nasi specjaliści wytłumaczą, w jaki sposób wykonywać je poprawnie.

Tekst alternatywny

Rolowanie jako element rehabilitacji

Fizjoterapeuci z przychodni Body Move często wykorzystują rolowanie jako element rehabilitacji po przebytych kontuzjach i urazach oraz jako element leczenia stanów przeciążeniowych, np. kręgosłupa. Siedzący tryb życia, regularna długa jazda samochodem, praca przy komputerze, wady postawy, długotrwałe unieruchomienie spowodowane np. operacją – wszystko to może doprowadzić do przeciążeń kręgosłupa i dolegliwości bólowych. W takich przypadkach rolowanie mięśni jest skutecznym rozwiązaniem przeciwbólowym.

Rolowanie bywa także elementem rehabilitacji po przebytych kontuzjach mięśni, np. naderwaniach czy zerwaniach. W takich sytuacjach należy koniecznie zgłosić się do specjalistów z przychodni Body Move – samodzielne działanie może skończyć się pogłębieniem urazu.

Rolowanie mięśni – praktyczne porady

Jeśli planujemy rozpocząć przygodę z rolowaniem jako elementem treningu, warto pamiętać o kilku zasadach. Rolowanie przed treningiem powinno być połączone ze standardową rozgrzewką, a po treningu – ze stretchingiem. Samo ani nie przygotuje mięśni do wysiłku, ani nie pomoże im się zregenerować. Jeśli chodzi o sprzęt, osoby początkujące powinny wybrać wałki miękkie i płaskie – te twardsze i z wypustkami przeznaczone są dla osób zaawansowanych. Rolowanie powinno być wykonywane powoli, by znaleźć punkty o największej bolesności i to na nich skupić się najbardziej.

Szukasz pomocy specjalistów?
Zadzwoń i umów się na wizytę w Body Move!

Okazje cenowe

Skontaktuj się z nami

Adres

ul. Twardowska 3
01-810 Warszawa
Bielany, Żoliborz, woj. mazowieckie

Godziny otwarcia

Poniedziałek - Piątek
08:00 - 21:00

Zadzwoń teraz